============
သတၱေလာကၾကီးထဲမွာလူအမ်ိဳးမ်ိဳးပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးသတၱဝါအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကေပမဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ့ အဓိက ရႈေထာင့္အျမင္က လူသည္ တိရိစၱာန္တုိ႔မွ ျခားနားရမည္။ သူသည္ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆင္ျခင္ဖို႔ရန္ သူ႔ရဲ့ အသိဥာဏ္ႏွင့္ သိနားလည္မႈတို႔ တိုးတက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
လူအဓိပၸါယ္က အေတြးအေခၚနဲ႔ ၾကင္နာတတ္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးရွိသူလို႔ ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဘာသာတရားတို႔ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့လူေတြကုိမွန္မွန္ကန္ကန္ေတြးေခၚတတ္ဖို႔ရန္ တိရိစၦာန္ဆိုတဲ့ အဆင့္အတန္းတို႔မွ ျမင့္တက္လာရန္ ေလာကၾကီးနွင့္ ဆက္စပ္သူမ်ားအေပၚ သိျမင္နားလည္လာေအာင္ ကူညီေပးရန္ ႏွင့္ စစ္မွန္ေသာေပ်ာ္ရႊင္မႈႏွင့္ ပါရမီတို႔ရဲ့ အဆံုးစြန္ေသာပန္းတိုင္တို႔ကို ရရွိေရးတုိ႔ႏွင့္အတူ အခ်ိဳးက်က် ေနထိုင္ေရးတုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမတ္ဘုရားကလဲ လူေတြကိုပံုပမာေပး၍ေဟာထားခဲ႔သည္ကား ရဟန္းတို႔ ေရအိုင္ ၄-မ်ိဳးရွိသည္။
ယင္းတို႔မွာ -
(၁)တိမ္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္။
(၂)နက္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိ ုင္။
(၃)တိမ္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိ္ေသာ ေရအိုင္။
(၄)နက္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္-တို႔ ျဖစ္သည္။
ထို ၄-မ်ိဳးတို႔တြင္ (၁)ေရွ႔သို႔သြားျခင္း၊ ေနာက္သို႔ဆုတ္ျခင္း ၊ေရွ႔သို႔ၾကည့္ျခင္း စေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိေသာ္လည္းသစၥာေလးပါးကို မသိသူ ေကာင္းတာဆိုးတာကိုမသိသူသည္ တိမ္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိ ေသာ ေရအိုင္ႏွင့္ တူသူ ျဖစ္သည္။
(၂)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္မရွိေသာ္လည္း သစၥာ ၄-ပါးကို သိျမင္သူ ေကာင္းတာဆိုးတာကိုသိျမင္သူသည္ နက္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္ တူ သူ ျဖစ္သည္။
(၃)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္မရွိ၊ သစၥာေလးပါးကို လည္းမသိျမင္ အေကာင္းအဆိုးလည္းနားမလည္သူသည္ တိမ္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္တူ သူ ျဖစ္သည္။
(၄)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိ၏။သစၥာ ၄-ပါးကို လည္းသိျမင္ ေအကာင္းအဆိုးကိုသိျမင္သူသည္ နက္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္တူ သူ ျဖစ္သည္။ ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။
ျမတ္ဗုဒၶက လူေတြဟာေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္ၾကတယ္ တရားဓမၼကိုေမ႕ေလ်ာ႕ေနတတ္ၾကတယ္ ေပ်ာ္ေတာ႔ေပ်ာ္ပါ ခုလိုေလးေပ်ာ္ပါတဲ႔ဒါေပမဲ႔စိတ္လြတ္ကိုယ္လြတ္မေပ်ာ္မိေစနဲ႔ခုလိုေလးဆိုတာကေအာက္ပါေလးခ်က္ကိုဆို
သတၱေလာကၾကီးထဲမွာလူအမ်ိဳးမ်ိဳးပုဂၢိဳလ္အမ်ိဳးမ်ိဳးသတၱဝါအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိၾကေပမဲ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြရဲ့ အဓိက ရႈေထာင့္အျမင္က လူသည္ တိရိစၱာန္တုိ႔မွ ျခားနားရမည္။ သူသည္ အက်ိဳးအေၾကာင္း ဆင္ျခင္ဖို႔ရန္ သူ႔ရဲ့ အသိဥာဏ္ႏွင့္ သိနားလည္မႈတို႔ တိုးတက္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
လူအဓိပၸါယ္က အေတြးအေခၚနဲ႔ ၾကင္နာတတ္တဲ့ စိတ္ႏွလံုးရွိသူလို႔ ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ဘာသာတရားတို႔ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့လူေတြကုိမွန္မွန္ကန္ကန္ေတြးေခၚတတ္ဖို႔ရန္ တိရိစၦာန္ဆိုတဲ့ အဆင့္အတန္းတို႔မွ ျမင့္တက္လာရန္ ေလာကၾကီးနွင့္ ဆက္စပ္သူမ်ားအေပၚ သိျမင္နားလည္လာေအာင္ ကူညီေပးရန္ ႏွင့္ စစ္မွန္ေသာေပ်ာ္ရႊင္မႈႏွင့္ ပါရမီတို႔ရဲ့ အဆံုးစြန္ေသာပန္းတိုင္တို႔ကို ရရွိေရးတုိ႔ႏွင့္အတူ အခ်ိဳးက်က် ေနထိုင္ေရးတုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမတ္ဘုရားကလဲ လူေတြကိုပံုပမာေပး၍ေဟာထားခဲ႔သည္ကား ရဟန္းတို႔ ေရအိုင္ ၄-မ်ိဳးရွိသည္။
ယင္းတို႔မွာ -
(၁)တိမ္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္။
(၂)နက္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိ ုင္။
(၃)တိမ္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိ္ေသာ ေရအိုင္။
(၄)နက္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္-တို႔ ျဖစ္သည္။
ထို ၄-မ်ိဳးတို႔တြင္ (၁)ေရွ႔သို႔သြားျခင္း၊ ေနာက္သို႔ဆုတ္ျခင္း ၊ေရွ႔သို႔ၾကည့္ျခင္း စေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိေသာ္လည္းသစၥာေလးပါးကို မသိသူ ေကာင္းတာဆိုးတာကိုမသိသူသည္ တိမ္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိ ေသာ ေရအိုင္ႏွင့္ တူသူ ျဖစ္သည္။
(၂)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္မရွိေသာ္လည္း သစၥာ ၄-ပါးကို သိျမင္သူ ေကာင္းတာဆိုးတာကိုသိျမင္သူသည္ နက္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္ တူ သူ ျဖစ္သည္။
(၃)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္မရွိ၊ သစၥာေလးပါးကို လည္းမသိျမင္ အေကာင္းအဆိုးလည္းနားမလည္သူသည္ တိမ္လ်က္ တိမ္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္တူ သူ ျဖစ္သည္။
(၄)ဆိုခဲ့ေသာ အမူအရာအားျဖင့္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိ၏။သစၥာ ၄-ပါးကို လည္းသိျမင္ ေအကာင္းအဆိုးကိုသိျမင္သူသည္ နက္လ်က္ နက္ေရာင္ရွိေသာ ေရအိုင္ႏွင့္တူ သူ ျဖစ္သည္။ ဟု ေဟာေတာ္မူသည္။
ျမတ္ဗုဒၶက လူေတြဟာေပ်ာ္ရႊင္ခ်င္ၾကတယ္ တရားဓမၼကိုေမ႕ေလ်ာ႕ေနတတ္ၾကတယ္ ေပ်ာ္ေတာ႔ေပ်ာ္ပါ ခုလိုေလးေပ်ာ္ပါတဲ႔ဒါေပမဲ႔စိတ္လြတ္ကိုယ္လြတ္မေပ်ာ္မိေစနဲ႔ခုလိုေလးဆိုတာကေအာက္ပါေလးခ်က္ကိုဆို
လိုတာပါ….
၁။ တရားသျဖင့္ရွာမွီးထားေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမွ တစ္ဆင့္ျဖစ္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာပိုင္ဆိုင္မွဳ၌ ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္း
၂။ မွန္မွန္ကန္ကန္ သင့္သင့္မွ်တျပီး စည္းစိမ္ဥစာၥစုေဆာင္းျခင္းအသံုးျပဳျခင္းမွ တစ္ဆင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္ျခင္း
၃။ တစ္စံုတစ္ေယာက္ထံ ေၾကြးျမီ ကင္းရွင္းျခင္းမွတစ္ဆင့္ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္း ႏွင့္
၄။ ဥပေဒမဲ့ သို႔မဟုတ္ တရားမ၀င္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာ စုေဆာင္းေလ့ရွိျခင္းတို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ျခင္း, မည္သူကုိမွ် မနစ္နာ မထိခုိက္ေစဘဲ ျပဳလုပ္ႏုိင္ျခင္း တို႔မွတစ္ဆင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္ျခင္းတို႕ပါပဲ။
ေနာက္တခ်က္က်ျပန္ေတာ႔ဓမၼပဒမွာ ျပဆိုပံုက
‘All tremble at the rod (punishment). All fear death. Comparing others with oneself, One should neither strike, nor cause to strike”
သတၱ၀ါအားလံုးတို႔ဟာ ဒဏ္ေပးခံရမွာကုိ တုန္လႈပ္ၾကတယ္။ သတၱ၀ါအားလံုးတို႔ဟာ ေသမွာကုိ ေၾကာက္ၾကတယ္။ မိမိကုိယ္တုိင္လည္း တစ္ပါးသူမ်ားကဲ့သို႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပီးေတာ့ သတၱ၀ါေတြကို မညွင္းပန္း မႏိွပ္စက္သင့္ပါ။
လူရယ္လို႕ျဖစ္လာရတဲ႔အခိုက္မွာ မိမိဘဝကိုလွပေအာင္ ကိုယ္က်င္႔တရားနဲ႔ပံုေဖာ္ ပညာနဲ႔တန္ဆာဆင္ကာ ျငိမ္းေအးမွဳရေအာင္ရွာနိဳင္မွသာ လူျဖစ္ရက်ိဳးနပ္ပါတယ္။
သတၱဝါအားလံုးေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ။
က်မ္းကိုး။။အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ စတုကၠနိပါတ္၊၀လာဟက၀ဂ္။
(ဓမၼစမ္းေရ)
၁။ တရားသျဖင့္ရွာမွီးထားေသာ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈမွ တစ္ဆင့္ျဖစ္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာပိုင္ဆိုင္မွဳ၌ ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္း
၂။ မွန္မွန္ကန္ကန္ သင့္သင့္မွ်တျပီး စည္းစိမ္ဥစာၥစုေဆာင္းျခင္းအသံုးျပဳျခင္းမွ တစ္ဆင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္ျခင္း
၃။ တစ္စံုတစ္ေယာက္ထံ ေၾကြးျမီ ကင္းရွင္းျခင္းမွတစ္ဆင့္ ေက်နပ္ေပ်ာ္ရႊင္ျခင္း ႏွင့္
၄။ ဥပေဒမဲ့ သို႔မဟုတ္ တရားမ၀င္ေသာ စည္းစိမ္ဥစၥာ စုေဆာင္းေလ့ရွိျခင္းတို႔မွ ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္ျခင္း, မည္သူကုိမွ် မနစ္နာ မထိခုိက္ေစဘဲ ျပဳလုပ္ႏုိင္ျခင္း တို႔မွတစ္ဆင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ေက်နပ္ျခင္းတို႕ပါပဲ။
ေနာက္တခ်က္က်ျပန္ေတာ႔ဓမၼပဒမွာ ျပဆိုပံုက
‘All tremble at the rod (punishment). All fear death. Comparing others with oneself, One should neither strike, nor cause to strike”
သတၱ၀ါအားလံုးတို႔ဟာ ဒဏ္ေပးခံရမွာကုိ တုန္လႈပ္ၾကတယ္။ သတၱ၀ါအားလံုးတို႔ဟာ ေသမွာကုိ ေၾကာက္ၾကတယ္။ မိမိကုိယ္တုိင္လည္း တစ္ပါးသူမ်ားကဲ့သို႔ ႏိႈင္းယွဥ္ျပီးေတာ့ သတၱ၀ါေတြကို မညွင္းပန္း မႏိွပ္စက္သင့္ပါ။
လူရယ္လို႕ျဖစ္လာရတဲ႔အခိုက္မွာ မိမိဘဝကိုလွပေအာင္ ကိုယ္က်င္႔တရားနဲ႔ပံုေဖာ္ ပညာနဲ႔တန္ဆာဆင္ကာ ျငိမ္းေအးမွဳရေအာင္ရွာနိဳင္မွသာ လူျဖစ္ရက်ိဳးနပ္ပါတယ္။
သတၱဝါအားလံုးေဘးရန္ကင္းၾကပါေစ။
က်မ္းကိုး။။အဂၤုတၱရနိကာယ္၊ စတုကၠနိပါတ္၊၀လာဟက၀ဂ္။
(ဓမၼစမ္းေရ)
0 comments:
Enregistrer un commentaire